groep 8
GIPS

Op woensdag 22 januari mochten we deelnemen aan het project GIPS (Gehandicapten Informatie Project Scholen). Een aantal vrijwilligers van deze stichting bracht ons een bezoek. Lees en bekijk maar wat we allemaal gedaan hebben.

Hier waren we aan het dammen met een helm waar een magneetje aan zat. Zo speelt een gehandicapte man of vrouw als de armen verlamd zijn. Het was even een gek gevoel om met je hoofd te dammen.
Er waren nog van allerlei anderen spelletjes en ook denkvragen (die waren best moeilijk). We hebben veel van de spelletjes geleerd. Nu hebben we gevoeld hoe het is om gehandicapt te zijn.
Simone en Dieuwke.

Hier moest je met een gele of een witte dobbelsteen gooien. Als je met de witte dobbelsteen gooide dan moest je een vraag uit je map beantwoorden die hetzelfde tekentje had als het tekentje uit je map. En als je met de gele gooide dan moest je een spel doen (je moest de gele en de witte dobbelsteen om de beurt gooien). Je moest met een pion die dezelfde kleur had als je team zetten. Theo en Robin vonden het heel leuk.
GR Robin & Theo (masters).

Hier moest je met je mond schrijven. Het was leuk maar wel moeilijk. Je kreeg er maar een krabbel uit. Je kon heel moeilijk iets tekenen of schrijven. Wij (Gino, Joey & Enzo) vinden het knap dat de mensen die gehandicapt zijn met de mond of hun voeten kunnen schrijven of iets tekenen.




Hallo, ik ben Esmee.
Ik heb gevoeld hoe het is om in een rolstoel te zitten. Eerst vond ik het wel grappig, maar na een tijdje kreeg ik lamme armen. Ik weet nu dat de mensen die de hele dag in een rolstoel moeten zitten niet boffen.

Hallo ik ben Joey Verheijen en ik ben op de foto aan het rijden in een rolstoel. Het was kei en kei gaaf, behalve als je het altijd hebt. Toen ik bijna een half rondje had gereden was ik al helemaal kapot. Maar ik moest toch door gaan want het was te leuk. Ook het braille schrijven was leuk en die blinde man kon het echt heel snel lezen. Ik zou het nooit kunnen. Maar voor de rest had ik het wel leuk gehad.
Groetjes Joey Verheijen.

Hallo wij zijn Anouk & Joey.
Wij moesten hier met een prismabril lezen. Deze bril is voor mensen die alleen maar kunnen liggen, zo kunnen die mensen toch nog iets doen. Je moest dat blaadje op je buik houden en dan kon je gemakkelijk lezen. Wij moesten een verhaal lezen dat over een hond en een kat.
Groetjes, Joey & Anouk.

Hier moest je doen alsof een arm verlamd was, en zo de jas aantrekken met één arm. Eerst kreeg ik hem niet aan, maar daarna wel. Dit vond ik een van de leukste spelletjes. Zo zie je maar weer dat het best wel moeilijk is met een verlamde arm!
Groetjes Ilda


Wij moesten in twee zakken voelen, en zeggen wat erin zat. En als we het wisten dan moesten we het in de map schrijven. We moesten ook met èèn hand de schoen strikken. En er was nog een opdr. waar je met een soort bril waar een heel klein gaatje in zat en toen moest je met die bril een verhaaltje lezen.
Gr Theo en Robin (masters)

Bij deze opdracht moesten we braille lezen en schrijven.
We werden begeleid door een man die blind is en een vrouw die wel kan zien. Eerst moesten we onze naam in braille schrijven, dat ging als volgt: we kregen een soort botte prikpen waarmee we in een papiertje moesten prikken. [ Dat zie je ons hier ook doen.] Omdat de man braille kan lezen kon hij onze naam voelen. Daarna moesten we een zin ontcijferen daarvoor kregen we een alfabet. Het was erg leuk om te doen.
Malou

Hier schreef de mevrouw letters op je handpalm met de vingers en die moest je dan raden. Nadat alle letters waren geweest moest je het woord raden.
Groetjes, Sophia & Anouk.








Proeflessen

De cyberklas

Robbert en ik (Robin) zijn op 08-01-2003 naar de proefles van de cyberklas geweest.
We hebben de lessen: Engels, Wiskunde en handvaardigheid gehad. Bij Engels moest ik een spelletje doen waarmee je maanden en dagen van het Nederlands in het Engels moest vertalen. En Robbert moest uit een boek iets uit het hoofd leren. Daarna moest Robbert met een andere jongen het in een microfoon spreken. (De microfoon was een klein gaatje in het scherm). En bij handvaardigheid moesten we plaatjes van vogels van het internet kopiëren en daarna ergens anders plakken.
We hebben ook geleerd dat je die plaatjes van het internet kunt downloaden en op je eigen computer kun zetten. Bij wiskunde moesten we 20 grafieken maken waarbij bij elke grafiek 5 vragen hoorden.
Toen we dit afhadden moesten we nog met blokjes schuiven tot we het hetzelfde als op de foto hadden.
Altijd mochten we als we klaar waren op het internet. We hebben ook de site www.nuspelen gezien.

Robbert & Robin


De brugklas

De brugklas

Vandaag kwam de conrector van het Valuascollege langs. Hij kwam allerlei vragen beantwoorden die we nog niet wisten. Er waren heel veel vragen.

De vakken op de brugklas zijn:
Nederlands
Handenarbeid
Verzorging
Aardrijkskunde
Wiskunde
Lichamelijke Opvoeding
Informatica
Engels
Biologie
Techniek
(Duits)
Muziek
Frans
Tekenen

En hier zijn wat afkortingen:
VMBO: Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs
Havo: Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs
Vwo: Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs

Er zijn ook verschillende scholen: Blariacum, Den Hulster, Valuascollege.
Valuascollege vind je op de Hogeweg in Venlo.
Blariacum: Locatie Molenbossen en Burg. Gommansstraat.
Den Hulster: Waterhoenstraat in Venlo.

Op de brugklas heb je een mentor. Dat is een soort directeur, maar ook als je problemen hebt helpt hij/zij je.
Op de brugklas heb je 32 uren les per week.

Groetjes, Ilda

P.S. De conrector was heel aardig.


de brugklas is de klas na groep 8 van de bassischool. bij elk vak ga je naar een ander lokaal bijv met : Wiskunde,Engels,nederlands en nog veel meer. in het begin is het wel even wennen.
Je bent dan de kleinste van die school terwijl we van de bassisschool de oudste waren op de juffen en meesters na. ook op de hoge school als je daar je sleutel van je kluisje kwijt bent dan heeft de congerge de moeder-sleutel en dan maakt hij het kluisje wel voor je open maar daarna moet je zelf wel een sleutel na maken en dat moet je dan zelf betalen + op school heb je ook maar een sleuteltje dus je heb geen rezerve sleutel en verder is het best wel leuk op de hoge school er zijn ook verschillende hoge scholen zoals:
den hulster
valuas en
blariacum college
deze scholen zijn verdeeld in meerdere gebouwen
ik (jennifer) zit zelf nog op de bassisschool in groep 8 en de informatie die ik hierboven heb geschreven is over het valuas college ik heb deze informatie van meneer Roefs de directeur van het valuas college hij was hier op 16-01-2003 om vragen te beantwoorden

groetjes jennifer


Klas op wielen

De hele klas in rolstoelen, dat is pas een gek gezicht.
Nu weet ik het zeker, dit wordt een gedicht.
Rijden in een rolstoel.
Wat is dat een gek gevoel.
Rondjes draaien, heen en weer.
Dat is leuk, ik wil nog een keer.
Invalide zijn
Heeft ook zijn leuke kanten.
Maar ik ben liever een vrije vogel.

Malou


In de gymzaal,
stonden de rolstoelen allemaal.
De meneer deed het voor,
en we hadden het zo door.
We weten nu hoe het moet,
en hoe je het doet.
Er waren rode en blauwe rolstoelen.
Ik pakte de blauwe,
die was het snelst, te voelen.

Gino


Robin gr:8 7-11-2002

Vandaag zijn wij (groep 8 ) gaan gymmen met rolstoelen. Huub heeft ons de rolstoelenles gegeven. We hadden wel al twee keer rolstoelen gehad maar dat maakt ons niks uit. Hij is heel goed in rolstoelenbasketbal. Ik heb zelf ook twee goals gemaakt. Hij heeft ons ook prothesen laten zien.
Huub had een tennisstoel een sportstoel en een rolstoel waarmee hij gemakkelijker kan winkelen, ook had hij ongeveer 14 gewone rolstoelen. We hebben gebasketbald de rode rolstoelen tegen de blauwe en we deden Huub tegen ons allemaal.
Ik mocht zelfs van Huub een afbeelding van zijn mobile telefoon naar mijn Mobile telefoon zenden. Maar ik vond het belangrijkste dat Huub Ajaxfan is.


Rolstoel gym!

De kinderen van de St.Martinusschool hebben deze week in plaats van normale gym rolstoel gym gehad. De stichting voor invaliden hebben dit mogelijk gemaakt, dit was onze 2e keer. De leraar heette Huub. Wij hebben verschillende dingen gedaan. Eerst stelde hij zich voor, hij vertelde ook wat er met hem aan de hand was. Vroeger is er iets gescheurd. Dit gebeurde met voetbal. Na operatie op operatie kwamen ze er achter dat zijn kruisbanden waren gescheurd. Dus dat stelde vast dat hij geopereerd moest worden om het te herstellen. De eerste keer ging mis, de tweede ook en ze hadden een zenuw geraakt, daarom zit hij nu in een rolstoel. We hebben verder wedstrijdjes gedaan tot de andere groep kwam. Er waren niet genoeg rolstoelen voor iedereen, dus moest er om de minuut gewisseld worden.

Robbert


7-11-02 Michael Bastiaans.

Verslag over de rolstoel gym.

Hij kwam om te laten zien dat het niet erg is om in een rolstoel te zitten. Er waren 14 rolstoelen dus drie te weinig. We hebben voor de derde keer eerst oefeningen gedaan, en daarna basketbal wedstrijd,de meneer die les gaf die had een kruisband gescheurd. Die meneer heet Huub.
Het was erg gezellig en het was een leuke gym.
We hebben er erg van genoten.

Einde verslag michael bastiaans.


Wat Nou?

!! Wat nou!!
Wij zijn 6 november naar de voorstellig van "Wat Nou" in de maaspoort geweest. Dit was een leuk verhaal over een leraar en een meisje. De naam van de leraar was Jan Janssen, de naam van het meisje is Jip. Er was ook een pop die door Jan gespeeld word, de naam van de pop is Joris.
Bijna alle thema's kwamen er in voor. Liefde, school, vriendjes, mobiele, telefoontjes enz, enz. Het was ook een en al liedjes, dat vond ik ook erg leuk. Alles was heel origineel, een soort van musical.
Het verhaal ging over een meisje dat meer op straat te vinden was dan op school. en over een leraar die niet gepest werd en wegliep, er kwam bij ieder thema een liedje. Het begon bijvoorbeeld met het thema vriendjes. Hier kwam een uitgebreide solo liedje in voor gezongen door Jip. Jan Jansen is een leraar van 44 jaar oud. Jip is een hippe tiener meid.

Geschreven door Robbert


Op 6 november 2002 zijn wij naar de voorstelling Wat Nou!? geweest.
De spelers waren Jip, Jan Jansen en Joris. Jip was een stoere meid die zich alleen maar met mobieltjes, jongens en haar uiterlijk bezig hield. Jan Jansen was een geschiedenisleraar van 44 jaar. Hij was weggepest op school en daardoor overspannen. Joris was een pop die veel grapjes maakte. Hij werd gevonden door Jan Jansen in de prullenbak.
Er kwamen veel liedjes in voor. Liedjes over liefde, zinloos geweld, herinneringen, perfectheid en nog veel meer. Het decor was geel met een raampje erin. Er stond een bankje, groen oranje geverfd en een prullenbak.
Het was een leuke voorstelling in de Maaspoort.

Anouk


Jip is een hippe meid,
die op rolschaatsen rijdt.
Jan Janssen is een nette man,
die met zijn kruis op de stang terecht kwam.
Joris is een pop,
die in de prullenbak was gestop.
Ik vond het leuk,
soms lag ik in een deuk.

Een gedicht van Enzo


Mijn verslag over het cabarettoneelstuk Wat Nou!? Ik vond het heel leuk en humoristisch. Daarom schrijf ik er een stukje over.
Op 6 november zijn we met de klas (er waren ook nog een heleboel andere klassen van andere scholen) naar het cabaret Wat Nou!? geweest. Ikzelf vond het ontzettend leuk. Ik kan eigenlijk niet precies beschrijven waar het om ging, over vanalles zoals: jongens, mobieltjes, kleding en leraren. Ze moeten allemaal perfect zijn. De hoofdpersonen zijn: één meisje (Jip), één leraar (Jan Janssen) en één lappenpop (Joris). Joris de lappenpop kon alleen praten als iemand anders hem bestuurde. Het verhaal speelde zich af in de Maaspoort. Ik vond het heel leuk!
Simone


Op 6 november ging groep 8 van de St. Martinusschool naar de Maaspoort om de voorstelling "Wat Nou!?" te zien.
De hoofdrolspelers zijn: Jip,Jan en pop Joris. Jip is een meid die alleen maar bezig is met haar uiterlijk, de perfecte jongen en mobieltjes. Jan is de geschiedenisleraar van een school. En hij is door de kinderen van de school weggepest. En dan heb je ook nog Joris de pop.
De voorstelling was heel grappig. Op het begin zie je Jip op skates. En Jan op een step.
De voorstelling ging ook over zinloos geweld. Bijna alle onderwerpen kwamen aan bod.
Ik vond het heel leuk. En soms maakte iemand een grapje. Er kwamen ook veel liedjes.
Jan van Santen heeft de voorstelling bedacht.

Ilda


Pompoenen


Een middag TECHNIEK

Techniekmanifestatie

Vrijdag zijn we met onze groep naar de techniekmanifestatie geweest in Tegelen Het was er heel leuk. Je kon er van alles doen. Jammer genoeg heb ik niet alles gedaan, maar het was wel heel leuk. Ik heb 6 stempels gekregen.
Ik heb ook een muntje gemaakt dat ik nog steeds heb. Daarna hebben we een opdracht op de computer gedaan. Ik liep samen met Malou en Sophia. De opdracht op de computer heb ik samen gedaan met Malou.
Daarna hebben we de test voor woordblindheid gedaan. Heel leuk!
Voor mij was het heel makkelijk want ik heb een bril en zie alles dus heel goed. Daarna wouden we ons eigen naamkaartje maken, maar daar was het heel druk en dus is het daar niet van gekomen. Kortom: Het was een hele leuke dag!

Groetjes Ilda


Adrianna

Techniekmanifestatie

Vrijdag 18-10-2002 gingen we met onze klas naar de techniekmanifestatie ' Cool, een sprong in de techniek.'
Van tevoren kregen we een opdracht om een lift te maken. De hele klas was hard bezig met het project.
Op vrijdag 18 oktober mochten we onze lift naar Tegelen brengen, en leuke dingen doen die te maken hadden met techniek.
Iedereen mocht een potje badzout, zeep, een muntje en veel meer leuke dingen maken. En je mocht het houden. Ik vond die middag heel gezellig, het was te merken dat de klas het ook leuk vond.


Onze lift


Joey Verheijen

Bij de techniekmanifestatie,
was veel installatie.
Je kon een soort battterij installeren,
en je on je naam op een ijzeren plaatje solderen.
Je kon ook dingen in elkaar draaien.
Maar je kon geen zaadjes zaaien.
Je kon niet knutselen,
maar wel dingen in elkaar frutselen
Het was heel leuk maar jammer om te gaan,
ik zou wel willen dat ik voor die deur zou staan.


Zo maak je zeep


Esmee

Verslag

We zaten in de bus. Ik wist dat we naar de techniekmanifestatie gingen, maar toch was het wel spannend. Ik ben wel eens vaker in dat gebouw geweest. Maar nu was het helemaal omgebouwd tot een wereld van techniek.
Als eerste heb ik een potje badzout gemaakt. Je kreeg een plastic potje, daar moest je zout in doen en een geurtje. Je kon uit 3 geurtjes kiezen.
En als laatste ook een kleurstofje. Er was zoveel te doen dat ik nog niet eens de helft heb gezien. Maar anderen in mijn klas hadden een zaag, een hamer en/of naamplaatje. Een ding is zeker: " Het was cool!"


En zo een grote zeepbel


Een verwarming demonteren


Leidingen voor een kraan monteren


De afdeling electro


Sophia

De techniekmanifestatie

Op 18 oktober zijn wij [St Martinusschool groep 8] naar de techniekmanifestatie in Tegelen gegaan. We zijn met een bus naar Tegelen gegaan.
We kregen een brief met een potlood. En op die brief stonden vakjes. Op die vakjes deden de mensen bij elke taak een stempel.
Er waren veel keuzes bijvoorbeeld: kleurentest, dan testen ze je ogen. Dat ziet er zo uit: Er is een scherm met cijfers in een paar figuren, en je moet er de cijfers uit proberen te halen. Dat was erg leuk. Je kon nog veel meer doen

Je naam in metaal


Dakpannen leggen


De techniekmanifestatie

Vrijdag gingen we met groep 7/8 naar de techniekmanifestatie. We vertrokken s' middags om 2 uur ongeveer.
Toen we aankwamen was het al behoorlijk druk. Eerst kregen we een tas en een formulier. Dat moesten we invullen. Daarna gingen we in groepjes op onderzoek uit. Het was heel leuk, leerzaam en ze hadden aan iedereen gedacht.
Bijvoorbeeld hamers en ijzerzaagjes voor de meisjes was er zeep en badzout. Het was heel leuk.
Joyce


Zelf een zaag maken


Wij zij met de hele klas naar de Techniekmanifestatie gegaan. We kwamen daar aan met de bus en moesten toen nog effe wachten.
We kregen een tas een pen en en stempelkaart. Toen mochten we daar gaan rondlopen en dingen doen. Ik had een zeepje en een zaagje en een hamertje gemaakt. Verder heb ik nog proefjes gedaan. Je kon er ook op de computer een lampje verbinden met draadjes en dan moest je het lampje proberen aan te krijgen. Nou dat is gelukt.
Ik heb ook een poster voor in de klas gemaakt en die was erg mooi. En ik heb nog veel meer gemaakt.
Op het laatst moesten we weer terugkomen bij de ingang. Ik had het zo heet mijn oren waren zo rood als tomaten. Omdat er veel kinderen waren in die hal was het er heel heet. Maar nu ga ik stoppen doei !!!!!

Groetjes van Enzo


Lassen


Wij zijn met de hele klas naar de techniek manifestatie gegaan. Wij deden dit met de hele klas mee aan een prijsvraag. Met deze prijsvraag moesten we zelf een lift bouwen, je kon daarnaast ook nog een zeil boot.
Er was van alles te doen, zoals dingen die met scheikunde te maken hadden. Hier moest je proeven doen, zoals een soort azijn zuur langs een maat beker te laten lopen. En er dan een kaars in doen, probeer die maar eens aan te steken. Nou dat gaat mooi niet, want het azijn neemt alle lucht in het potje in beslag.
Er was nog meer te doen, zoals zelf een kaarsjes houder te maken, voor drie kleine kaarsjes. Dit werd op een veilige manier gedaan, onder toezicht mocht je het met een voorgeslepen houtblok drie gaatjes in boren, als je dat gedaan had moest je naar de volgende kant gaan, hier werden kleine gaatjes voor de standaarden gemaakt.
Daarna werden de standaartjes in je houder vastgelijmd, als je naar de volgende ging was daar geen begeleiding die je kon helpen want daar moest je met schuurpapier de overige haggeltjes weg gehaald.
Ook kon je nog met een man en een las apparaatje je naam in een plak ijzer je naam lassen. De kinderen die van mechanica hielden een bel maken, of je eigen lampjes met wat draden soldeer apparaat en wat ijzer.
Verder was er nog veel meer te doen alleen dat is te veel om nog over te praten (ik bedoel schrijven.)

Dit was een verslag van Robbert Jacobs!


Een dam bouwen


Gino

Ik vond het heel leuk, bij de posters was steeds de drukste rij. dat vond ik jammer, want dat vond ik de leukste opdracht. Ik vond de computeropdracht ook leuk. Zelf zeep maken vond ik ook leuk. Eigenlijk vond ik alles leuk. En bouwen heb ik ook gedaan.
Je kon er veel dingen doen, te veel om op te noemen. Je kon er ook een wiel verwisselen, dat vond ik ook leuk. Je kon dingen met een kaars doen en noem maar op.


Luisteris

Op 16 oktober 2002 kwamen er twee machinisten van de N.S. bij ons in de klas. Ze vertelden vanalles over bijvoorbeeld Link Spel!
De film over Tobias was erg indrukwekkend. Ik weet niet of ik de verhalen die zij allemaal hebben meegemaakt zou na kunnen vertellen. Ik vond de les erg interessant!
Anouk


Dit is mijn gedicht.

Het was heel leuk,
en soms lagen we in een deuk.
Er waren ook erge dingen bij,
zoals de machinist al zei.
Dat er kinderen op de spoorlijn spelen,
dat vinden de machinsten erg vervelend.
Ze hebben erg goed verteld,
het is maar dat ik het even meld.
Dieuwke


Het ongeluk
Het was boeiend, het heeft indruk gemaakt
het heeft heel even mijn hart geraakt.
Toen Hans vertelde over die ene jongen
die opeens de rails op was gesprongen.
Toen Peter zich lam schrok van die harde knal
en de video liet zien van de jongen met de bal.
Is het allemaal echt gebeurd?
Zijn er echt mensen van de rails gesleurd?
Verschrikkelijk!
Simone


Ik vond het leuk. Omdat ze niet streng waren en heel grappig. En we moesten ook nog niks doen, geen rekenen, geen taal enz. Ze hebben ons ook drie films laten zien en twee krantenartikelen. De namen van de machinisten waren Peter en Hans.
Robin


We zagen erge dingen,
kinderen die dronken op de rails, maar ook zingen.
O, man,
nou, dit vond ik ervan.
Gino


Ik vond het erg spannend en heb er ook wat van geleerd. Ik weet dat het erg gevaarlijk is, ook moet je niet dom doen met treinen. Ik ga ook nooit dicht bij een trein staan, ik kom er niet meer in de buurt. Ook de video´s waren erg spannend.
Michael


Gisteren (woensdag) waren er twee machinisten bij ons op school. Ze kwamen ons dingen leren. Ik heb er erg veel van geleerd. Bijvoorbeeld dat heel veel kinderen hele gevaarlijke dingen doen. Ze leggen stenen of brood op het spoor. En dat is wel heel gevaarlijk.
Hans en Peter waren heel aardig. We hebben ook naar een video gekeken, Link Spel. Het gaat over een paar kinderen die bij het spoor aan het spelen waren. Ze legden vanalles op het spoor: brood, stenen en een gulden. En toen kwam de trein eraan. Tobias, die vijf jaar was, die bleef op het spoor staan. Toen was de machinist gestopt, hij had gemerkt dat Tobias misschien wel onder de trein was gekomen. Toen was de machinist snel uitgestapt, op zoek naar Tobias. Maar hij kon hem niet vinden. Toen hoorde hij iemand huilen. Hij keek tussen de struiken en daar zat Tobias te huilen. "Gelukkig.", dacht de man. De film was heel goed afgelopen. Ik vond het een hele goede film.
En deze les vond ik heel interessant, ik heb er veel van geleerd.
Ilda


Ik vond het erg leuk. En je kan er wat van leren.
Sophia


Link spel
Vandaag kwamen er twee mensen van de N.S. Ze vertelden allerlei leuke, maar ook nare dingen die ze meegemaakt hebben, een paar jaar geleden. Ze lieten ons een paar filmpjes zien over hoe snel je dood kunt gaan als je op de rails (waar treinen op rijden) speelt. Het was te merken dat de hele klas het interessant, spannend en leuk vond. Ikzelf heb heel veel geleerd.
Adrianna


Link spel!
Wij gaan vandaag bij de over weg spelen
omdat we ons vervelen.
We dwalen door de struiken
oponze buiken.
Eindelijk zijn we er
het was zo ver.
We spelen
en de snoepjes doen we delen.
De balt op de spoorlijn
oeps wat komt daar, de trein.
Enzo



Voor Peter en Hans

Hallo, ik ben Joey Verheijen
en ik vond het woensdag
echt te gek. Het was echt
kei en kei ruig. Ik hoop
dat jullie dit school-
jaar vaker komen
en dat jullie wat
meer vertellen
ik zou het
heel erg
leuk
vinden
dus wat
dachten jullie
ervan? Maar
onze klas vond het
echt vet, dus willen
jullie alstublieft nog één
keer terug komen???????
Joey V.








Gedichten

Ongeluk

In de trein zitten is fijn,
geen coupé is te klein.
Alleen moet je oppassen met machinist zijn.
Altijd wel een ongeluk, en heeft iemand eens geluk? NEE

Beroep

Het begint bij de basisschool.
Dan naar het middelbaar.
Dan bij de NS, je zegt:"Jes."
Je komt bij je baas.
Hij zegt:"Bezemen."
Waarom?
fff
Aldaarom.
Robbert


Het was leerzaam, interessant, leuk enz. Het was boeiend. En ook wel grappig.
Peter en Hans konden het goed uitleggen. Ook een videoband heeft mij veel geleerd. Ook al duurde het van 8.45 tot 12.30 uur. Het bleef leuk, maar ook spannend. Bijv. een ongeluk. Het is iets wat je niet vaak meemaakt.
Esmee


Hoi, ik heet Malou

De les heeft erg veel indruk op me gemaakt. Ik wist niet dat mensen zo´n erge dingen deden en ik kan het me ook moeilijk voorstellen. Ze moeten er eerder dankbaar voor zijn dat mensen dit werk doen.
Ze weten zeker ook niet dat mensen er maanden overspannen van zijn.
Ik denk ook dat veel kinderen na deze les het niet meer zullen doen.En ik zal het nooit in mijn hoofd halen. Ik vond het een erg goede les.

Klap

Een harde klap ´s morgens vroeg
Oneeee!!!
Bel maar alvast de ziekenboeg.
Het slachtoffer is een jong kind.
Ze ligt verderop dood te gaan in de ijzige wind.
Met de tranen in zijn ogen
die zullen nooit meer opdrogen.
Malou